Oferta poradni
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Tomaszowie Maz. realizuje następujące zadania:
- Diagnozowanie dzieci i młodzieży;
- Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
- § prowadzenie terapii psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej dzieci i młodzieży,
- § udzielanie wsparcia psychologicznego dzieciom i młodzieży oraz ich rodzinom,
- § pomoc w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
- § udzielanie pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ich dzieci,
- § udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych dzieci i młodzieży.
- Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
- Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Diagnozowanie dzieci i młodzieży prowadzone jest w celu:
- określenia ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych;
- wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu;
- wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży w Poradni jest w szczególności:
- wydawanie opinii, orzeczeń, informacji o wynikach diagnozy;
- objęcie dzieci i młodzieży oraz ich rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- wspomaganie nauczycieli w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w odrębnych przepisach, w innych sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży, a w szczególności w sprawie:
- wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
- odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego;
- możliwości rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole podstawowej;
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego;
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
- o specyficznych trudnościach w uczeniu się;
- objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce;
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
- nauki w klasie terapeutycznej;
- pierwszeństwa przyjęcia ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej;
- odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego w przypadku dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;
- braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
- spełniania przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą;
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
- przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;
- zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przygotowania zawodowego w formie przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu;
Szczegółowe zasady wydawania opinii określają odrębne przepisy.
Pracownicy realizują zadania również poza Poradnią, w szczególności w przedszkolach, szkołach i w placówkach, jak też w środowisku rodzinnym dzieci młodzieży, i innych miejscach ich pobytu.
Poradnia może realizować swoje zadania statutowe współdziałając z innymi poradniami, z placówkami doskonalenia nauczycieli, bibliotekami pedagogicznymi oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
Za organizację współpracy odpowiada Dyrektor.
Formy współdziałania obejmują w szczególności:
- współpracę przy organizowaniu szkoleń, seminariów, warsztatów,
- współdziałanie w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dziecku i rodzinie,
- konsultacje, opiniowanie,
- wymianę doświadczeń i informacji,
- wspólne podejmowanie działań (w tym profilaktycznych) na rzecz dzieci i młodzieży, rodziny i środowiska lokalnego, uczestnictwo we wspólnych przedsięwzięciach.
Zadania Poradni mogą być realizowane w formie:
- Indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży;
- Terapii rodziny;
- Grup wsparcia;
- Prowadzenia mediacji;
- Interwencji kryzysowej;
- Porad i konsultacji;
- Wykładów i prelekcji;
- Warsztatów;
- Działalności informacyjno-szkoleniowej;
- Udziału w zebraniach rad pedagogicznych;
- Udziału w spotkaniach nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce, jak też poprzez organizowanie i prowadzenie dla nich sieci współpracy i samokształcenia.
- Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Organizację pracy zespołu i zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka regulują odrębne przepisy.
Dziennik zmian strony
Wszystkie wersje tej strony:
W celu uzyskania dostępu do wersji archiwalnej strony skontaktuj się z redaktorem.
- 07-01-2019 - Utworzenie treści
Statystyka odsłon tej strony:
Łączna liczba odsłon wszystkich wersji tej strony: 198